TEŽ

BLOG: Na jednej nohe v prepchatej električke? Aj tak sa môže začať túra v Tatrách

Naša spolupracujúca blogerka Milena si tentokrát vyskúšala, aké to je pohybovať sa po Tatrách bez auta. Svoje skúsenosti a odporúčania pre nás zhrnula vo svojom blogu. 

Ísť v čase vrcholiacej sezóny na túru tatranskou električkou môže pripomínať zážitok z prepchatého rýchliku na východ Slovenska pred Vianocami. Nepreháňam. Najviac miesta pri našom augustovom výlete mal náš pes, ktorý sa zmestil pod sedadlo a nemusel sa o tento priestor s nikým deliť.

Preplnené vagóny odrádzajú od cestovania tatranskou električkou turistov i domácich. „Ja už ani vlakom nechodím, keď to vidím,“ povedal nám koncom prázdnin pri stánku s hamburgermi v Starom Smokovci mladík, ktorý pracuje ako čašník na Štrbskom Plese.

Zašli sme tam po celodennom výlete Solisku a túre cez Furkotskú dolinu, ktorý sa končil v rovnako preplnenom vagóne, ako ráno. Ako sme sa dozvedeli, koniec prázdnin a prvé septembrové dni, kedy ešte deti nemusia do školy, patria k TOP sezóne. V Tatrách je vtedy ľudí ako maku. Na turistických chodníkoch i v doprave.

Nastúpim vôbec?

O doprave vo Vysokých Tatrách sa diskutuje už niekoľko desiatok rokov. Nechýbali ani pokusy o reguláciu vjazdu áut, no riešenie sa stále nenašlo. Do Tatier pritom každú sezónu prúdia tisícky áut a plnia parkoviská. Komfortná alternatíva tu totiž akosi chýba.

Ešte počas socializmu sa videl byť riešením systém ALWEG. No vtedajšie vedenie štátu rozhodlo, že tento nadzemný systém nebude podporovať.  A tak dopravu vo Vysokých Tatrách medzi Popradom a Štrbským plesom ovládli električky.

Ich kapacita v súčasnosti vonkoncom nestačí. Viaceré spoje sú ľuďmi zaplnené na prasknutie. Platí to predovšetkým na tie v dopoludňajších hodinách v Starom Smokovci a v nasledujúcich menších staničkách, kedy vlastne ani neviete, či nastúpite.

Vlak k nástupišťu prichádza už naplnený turistami, ktorí bývajú v Poprade a v okolí. K ľuďom zo Smokovca navyše pribúdajú aj ďalší, ktorí prišli inou električkou z Tatranskej Lomnice.

Navyše len štyri spoje

Je zrejmé, že ak by boli kapacity dostatočné, vlaky Tatranskej elektrickej železnice, by mohli byť dobrou a komfortnou voľbou. Cena lístkov nie je pre turistov likvidačná – najdrahší jednorazový lístok stojí dve eurá, za časový, jednodňový lístok zaplatíte štyri eurá. Možno ich kúpiť nielen v pokladni, no aj flexibilne cez SMS správu.

Nevýhodou je to, že električka ide iba raz za hodinu. Len počas letnej turistickej sezóny sú štyri spoje navyše – tri doobeda a jeden poobede (leto 2017).

Alternatíva pokrivkáva

Keď sa turista vyberie s batohom na chrbte do Tatier, vníma ich ako celok. Každé stredisko láka návštevníkov a ponúka im niečo iné. A hoci prespávate v penzióne na jednom mieste, čakajú vás viac-menej každodenné presuny, podľa toho, akú trasu zvolíte.

Nejde o nezanedbateľný čas. Veď iba cesta zo Starého Smokovca na Štrbské Pleso trvá električke, ak ide podľa cestovného poriadku, 41 minút. A ak k tomu pripočítame cestu z Tatranskej Lomnice a vyrazíte na túru o pol ôsmej ráno, na Štrbské Pleso sa dostanete zhruba za jeden a pol hodiny…

Doprava a parkovanie sú podľa nedávneho prieskumu druhým najväčším problémom cestovného ruchu v Tatrách (hneď po cenách služieb, čo je samostatná kapitola). Súčasné možnosti alternatívnej dopravy k tej automobilovej, ak nechceme mať v Tatrách namiesto horských chodníkov len parkoviská, sú však žiaľ nedostatočné.

FAKTY

  • Alternatívnu dopravu k tej automobilovej (ak nerátame lanovky) vo Vysokých Tatrách zabezpečuje Železničná spoločnosť Slovensko modernými nízkopodlažnými elektrickými vlakmi známymi ako „tatranské električky“ a ozubnicovými vlakmi – takzvanými „zubačkami“.
  • Električky a zubačka premávajú spolu na 40 kilometroch tratí: Poprad Tatry – Štrbské Pleso, Starý Smokovec – Tatranská Lomnica (Tatranské elektrické železnice) a Štrba – Štrbské Pleso (Ozubnicová železnica).
  • Zastavujú na 22 zastávkach a staniciach.
  • Tatranské elektrické železnice tvoria jednokoľajné úzkorozchodné elektrifikované železničné trate Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso (29,110 km, trať ŽSR 183) a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica (5,950 km, trať ŽSR 184).
  • Jeden z najznámejších a najobľúbenejších spojov v Tatrách je zubačka zo Štrby (Ozubnicová železnica). Premáva z obce Štrba už od konca 19-teho storočia. Trasa je dlhá asi 5 km a cesta trvá približne 15 minút. Pôvodná bola postavená v roku 1895 a premávala do roku 1933 kedy bola nahradená autobusmi. Obnovená trať bola daná do prevádzky v roku 1969 pred majstrovstvami sveta v roku 1970.

Zdroj: ŽSR