Zermatt

Bývalý starosta Zermattu: Hlavnou výzvou je udržateľnosť

Na nedávnom medzinárodnom odbornom fóre o ekologickej Tatier vystúpil aj Christoph Bürgin, ktorý pôsobil 12 rokov v pozícii starostu švajčiarskej obce Zermatt. Zermatt je nielen najvyššie položeným strediskom cestovného ruchu vo Švajčiarsku, ale celosvetovo známy je aj vďaka  konceptu „rezortu bez áut“. Táto obec so 6-tisíc obyvateľmi privíta v sezóne denne až 40-tisíc turistov. Celkový počet prenocovaní dosahuje ročne astronomické číslo 1,8 milióna. Pozrite si jeho prednášku o tom, ako rozvíjať ekologickú dopravnú infraštruktúru v horských oblastiach.

Podľa Ch. Bürgina, medzi najzásadnejšie výzvy patrí udržateľnosť, v ktorej patrí Zermatt medzi globálnych lídrov. Prvým krokom v tom bolo revolučné rozhodnutie radnice v roku 1961, ktorým z uličiek Zermattu zmizli autá so spaľovacím motorom a nahradili ich elektromobily. Návštevníci dnes odstavujú svoje autá v centrálnom termináli Täsch na začiatku údolia a odtiaľ pokračujú vlakom do samotného Zermattu. Aj domáci musia svoje autá povinne odstaviť na začiatku obce a po jej uliciach sa už pohybujú výlučne ekologicky.

Tým sa ekologický prístup nekončí. Elektrinu, ktorú obec potrebuje, produkujú turbíny v niekoľkých vodných elektrárňach, resp. fotovoltické články na budovách. Výrobné kapacity dopĺňa lokálna bioplynová stanica, ktorá spotrebúva organické materiály z triedeného odpadu.

Cestovný ruch je pre Zermatt a jeho obyvateľov absolútne kľúčový. Pri jeho rozvoji sa ako zásadné ukázalo rozhodnutie vybudovať sieť lanoviek, ktorá lyžiarom a snoubordistom umožňuje vychutnať si 350 kilometrov zjazdoviek v Zermatte a okolí. Napriek tomu, že možností športového vyžitia je v Zermatte dostatok, obec sa nezatvára pred ďalším rozvojom. Zermatt neustále posilňuje lanovkové prepojenia s talianskym regiónom Aosta, čím návštevníkom ponúka ešte viac možností, ako stráviť voľný čas.

Súčasnou dopravnou výzvou pre Zermatt je zvládnuť nárazové presuny veľkého počtu lyžiarov po skončení lyžovania na konci dňa. Aj za týmto účelom zvažuje vybudovanie novej vnútromestskej ekologickej prepravnej infraštruktúry. Medzi zvažovanými možnosťami sú elektrická koľajová dráha, sedačková lanovka aj pohyblivý chodník, ktoré sú v súčasnosti predmetom diskusií.