Urdenbahn_Arosa-Lenzerheide_zdroj_Fredheim Fotos

INŠPIRÁCIE ZO SVETA: Prepojenie švajčiarskych stredísk Arosa a Lenzerheide prinieslo turistov aj zníženie automobilovej dopravy

Štúdia v roku 2000 predpovedala, že na spojenie švajčiarskych horských stredísk Arosa a Lenzerheide ekonomicky doplatí prvé z nich, keďže v ňom turisti dovtedy utrácali výrazne viac ako „na druhej strane kopca“. V skutočnosti sa stal pravý opak, navyše vďaka nadväzujúcim lanovkám ubudlo množstvo áut na cestách. Prečítajte si úspešný príbeh prepojenia Arosa-Lenzerheide.

Od idey po realizáciu a prvé výsledky

70-te roky minulého storočia: Arosa je malé vysokohorské stredisko na konci dlhého údolia, ktoré sa vinie od hlavného mesta kantónu Graubünden Chur vo východnom Švajčiarsku. Prírodné podmienky umožňujú rozvíjať zimnú turistiku iba na úpätí blízkeho vrchu Weisshorn. Malé stredisko prichádza s ideou spojiť sa s výrazne väčším Lenzerheide, ktoré leží o dve doliny ďalej.

Január 2014: Slávnostné otvorenie kyvadlovej lanovky Urdenbahn s dĺžkou 1,7 kilometra, ktorá po trase prekonáva chránené oblasti Urdental a Farurtal. Spojením zjazdoviek v stredisku Arosa (70 kilometrov) a Lenzerheide (155 kilometrov) sa nová oblasť Arosa-Lenzerheide radí medzi TOP 5 najsilnejších švajčiarskych stredísk.

November 2014: Už prvá spoločná, aj keď skrátená sezóna potvrdila vzájomný prínos. Hotelieri hlásia vyše 6-percentný spoločný nárast počtu hostí s plusom v prenocovaniach v oboch strediskách.

Výsledky hovoria jasne: prepojenie prinieslo prínos pre všetkých

Projekty prepojenia viacerých stredísk nie sú vo Švajčiarsku ničím výnimočným. Asi najznámejším je spojenie Zermattu s talianskym strediskom Cervinia. Aj napriek dôslednému plánovaniu a prepočtom sa pri každom podobnom projekte vždy objavujú obavy.  Výsledky však ukazujú, že prepájanie stredísk, zvlášť v prípade menších rezortov, je prínosom pre všetkých. Potvrdzuje to aj projekt Arosa-Lenzerheide – prepojenie oboch stredísk prinieslo nárast v počte hostí aj v príjmoch pre obe strediská už počas prvej sezóny.

Podoba projektu sa v diskusii menila

Štyridsať rokov, ktoré uplynuli od prvotnej vízie po realizáciu, hovorí jasne o komplikovanosti celého projektu. Ten sa nerodil jednoducho a prešiel viacerými fázami. Prvotný projekt počítal so štyrmi sedačkovými lanovkami, ktoré mali prepojiť údolie Urdental z jednej strany na druhú a umožnili by využívať časť nových terénov na lyžovanie. Tento zámer nepadol na úrodnú pôdu, a tak sa začala diskusia s miestnymi obyvateľmi, podnikateľmi, ochranármi a regionálnou vládou o novej podobe prepojenia oboch stredísk. Jej výsledkom je kyvadlová lanovka, ktorá prekonáva 1,7 kilometra cez celé údolie za tri minúty. A to s veľkokapacitnými kabínkami pre 150 ľudí. Aj napriek preklenutiu údolia lanovkou ostáva Urdental chráneným prírodným územím s definovanými zónami, do ktorých je celoročný zákaz vstupu kvôli ochrane kamzíkov a vysokohorského vtáctva.

Ak vás zaujíma, ako vyzerá jazda v zaujímavej kyvadlovej lanovke, pozrite si video:

Lanovka pomohla obmedziť cestnú dopravu medzi strediskami

Výstavbou lanovky Urdenbahn sa prepojenie oboch stredísk neskončilo. V obci Churwalden, ktorou prechádzajú všetci hostia smerujúci do horského strediska Lenzerheide, vyrástla ďalšia prepojovacia lanovka – Panoramabahn Heidbüel. Jej účelom bolo vytvoriť novú nástupnú bránu na začiatku údolia a motivovať ľudí, aby prišli do oblasti verejnou dopravou alebo nechali auto na parkovisko na začiatku doliny a pohybovali sa po celom údolí Churwalden-Lenzerheide ekologickou dopravou. Aj výstavba tejto lanovky vyvolala verejnú diskusiu a úpravy pôvodného projektu, ktoré posunuli celý projekt o rok. Od zimy 2015/2016 je však v prevádzke a jej efekt je jednoznačný.

„Vďaka údolnej stanici Churwalden a 600 parkovacím miestam sa nám podarilo zredukovať dopravu na ceste medzi obcami Churwalden a Lenzerheide. Pomáhajú nám aj kyvadlové autobusy, ktoré z hlavného mesta kantónu Chur odchádzajú v polhodinových  intervaloch,“ hovorí Peter Engler, riaditeľ prevádzkovateľa lanoviek Lenzerheide Bergbahnen.

V roku 2014 získal projekt lanovkového prepojenia stredísk Arosa a Lenzerheide cenu Švajčiarskeho združenia pre manažment turistických stredísk. Porota pritom ocenila jedinečný prínos celého projektu pre rozvoj cestovného ruchu v oboch strediskách súčasne. Ak to zhrnieme, projekt prepojenia Arosa-Lenzerheide je ukážkou premysleného nápadu, ktorý spojením dvoch menších stredísk vytvoril atraktívny rezort s vyšším záujmom turistov a zároveň dokázal nahradiť časť automobilovej dopravy na miestnych cestách.

Technické údaje lanovky Urdenbahn:

  • Údolná stanica v nadmorskej výške: 2 504 m
  • Vrcholová stanica v nadmorskej výške: 2 570 m
  • Výškový rozdiel: 66 m
  • Dĺžka: 1 694 m
  • Kapacita: 850 osôb/hod.
  • Trvanie jazdy: 3,27 min
  • Rýchlosť: 12 m/s

 

Zdroj fotografií: Arosa Tourismus, Arosa-Lenzerheide Fredheim Fotos