Penzion Strachan

Jaro Strachan: Moja cesta je ponúknuť hosťom niečo iné

SERIÁL: ŽIJÚ A PODNIKAJÚ V TATRÁCH

Podnikateľ a hotelier Jaro Strachan zbiera ocenenia jedno za druhým. „Ľudí možno naučiť cestovať kamkoľvek, ak im ponúknete zaujímavé zážitky a srdečný prístup,“ hovorí.

V Bachledovej doline v Ždiari, hneď pod zjazdovkou v hotelovej reštaurácii bolo napriek pracovnému februárovému popoludniu plno. Časť ľudí prišla len tak na neskorší obed, no zväčša za mohutnými drevenými stolmi sedeli dovolenkári.

Do Hotela Bachledka****Strachan sa dá vojsť prakticky hneď zo zjazdovky. Vyhovuje to najmä lyžiarom a rodinám s deťmi. Počas jedinej hodiny sme v reštaurácii narátali štyri bábätká v kočíku alebo na rukách, ďalšie deti, ak nemali vonku lyže, len tak voľne prebiehali dolu po schodoch do detskej herne.

Keď vošiel dnu v červenom retro drese s československým znakom majiteľ Jaro Strachan, bolo jasné, že sa tu medzi hosťami i personálom cíti ako doma. Spoznali sme ho ešte udýchaného z výletu na bežkách, kedy sa snažil držať tempo s jednou zo svojich dcér, ktorá sa závodne venuje lyžovaniu.

V Bachledovej doline v Ždiari otvoril hotel hneď pri zjazdovke, penzión a Ski centrum Strachan s troma vlekmi. Trojhviezdičkový Wellness Penzión***Strachan napríklad získal vlani na TREND konferencii HORECA manažment prvé miesto v kategórii penziónov. Stal sa trojnásobným najlepším penziónom na Slovensku v hodnotení TREND TOP Reštaurácie a hotely.

V penzióne ako doma

Jaro Strachan pochádza z obyčajnej rodiny z obce Jakubany pri Starej Ľubovni. Má štyroch bratov a sestru. Hovorí o sebe ako o „poslednom voľne žijúcom Rusínovi v Tatrách.“ Už ako deti chodili zbierať so súrodencami čučoriedky do levočských lesov, na všetko, čo chceli, si zarábali zberom čučoriedok. Keď pred pár rokmi skrsol nápad výroby vlastnej pálenky, hneď bolo jasné, o aký druh ovocia pôjde. Strachanovica, 42% destilát z čučoriedok, je dnes neodmysliteľnou súčasťou uvítania každého hosťa.

Manželia Strachanovci vychovávajú spolu tri dcéry, ktoré vedú nielen k aktívnemu športu, konkrétne k lyžovaniu. Svoje deti zapájajú aj do prác okolo ubytovaných hostí či každodenných prevádzkových starostí. Rodičia sa nádejajú, že raz možno aspoň jedna z nich preberie ich podnikanie.

Byť iný a zabojovať

Ako uspieť? Treba ponúknuť niečo iné. To je základ, hovorí Strachan o svojej filozofii v podnikaní. Či už sa to týka služieb alebo architektúry. V jeho prípade ide o jedinečný vzhľad prevádzok, pri ktorých nechal majstrov inšpirovať sa goralskou architektúrou a jej vzormi a vždy sa snaží o prvenstvo v poskytovaných službách.

Ako prvý mal v Ždiari napríklad vo svojom zariadení wellness, masáže, pedikúru či manikúru.

Som zástancom diskusie a každý zaujímavý projekt, ktorý má potenciál priniesť niečo regiónu, mestu či stredisku, by sa mal podporiť, než ho hneď zmiesť zo stola.

Tvrdí, že ľudí možno naučiť cestovať kamkoľvek, ak im ponúknete zaujímavé zážitky a srdečný prístup. Nemusí ísť len o vychytené lokality. „Konkurencia je dobrá a aj menší podnikatelia môžu popri tých väčších uspieť. Netreba sa sťažovať, ale snažiť sa vyťažiť z toho, čo vytvorí ten väčší, čo najviac,“ vysvetľuje.

Úspešnejší podnikatelia tak napokon motivujú tých ostatných, aby zvyšovali úroveň ponuky a investovali do zavedenia štandardov.

Ako každý podnikateľ v Tatrách, musia sa aj Strachanovci  vysporiadať s podmienkami ochrany prírody. Napätie medzi podnikateľmi, developermi a samosprávou a ochranármi je podľa neho prirodzené a je všade na svete. „Som však zástancom diskusie a každý zaujímavý projekt, ktorý má potenciál priniesť niečo regiónu, mestu či stredisku, by sa mal podporiť a hľadať skôr možnosti, ako ho uskutočniť a čo môže komu dobré priniesť, než ho hneď zmiesť zo stola,“ hovorí.

Byty pre zamestnancov

Firma sa sústredí najmä na rodinnú klientelu, chcú, aby k nim návštevníci cestovali za zážitkami, dobre sa cítili a mali čo robiť celý deň.

Vynaliezavosť sa cení najmä v časoch mimo hlavnej sezóny. Náučné chodníky, múzeá, vozy s koňmi, no aj prilákanie turistov prostredníctvom trick-artového umenia či rezbárskeho sympózia… To všetko môže byť cesta, ako uspieť aj v čase, kedy sa napríklad nelyžuje.

Aby sa však toto všetko dalo zabezpečiť, firma potrebuje kvalitných zamestnancov. A to je problém, s ktorým sa vo všeobecnosti borí celý turistický priemysel na Slovensku.

Spolupracovať s úradmi práce v týchto prípadoch nestačí. Tak ako ostatní, aj Jaro Strachan hľadá ľudí v širokom aj blízkom okolí, dokonca aj v zahraničí. Snaží sa spolupracovať so strednými školami a málo sa vie napríklad o tom, že pre svojich zamestnancov postavil úplne nové byty s plným vybavením. K dispozícii majú jedno- alebo dvojizbové zariadené byty, v ktorých môžu bývať aj s partnermi, pričom platia len náklady na energie.

Ako sám hovorí, chce byť atraktívnym zamestnávateľom pre tých najlepších, ktorí pracujú tam, kde iní trávia dovolenku.

A čo ďalej?

V jeho aktuálnych plánoch je výstavba novej štvorsedačkovej lanovky  na svahu Ski Centra Strachan a nadstavba hotela Bachledka**** Strachan, ktorá rozšíri ubytovacie kapacity hotela z dnešných 76 na 120 lôžok. Plány by sa mali uskutočniť už tento rok.  A zvažuje aj ďalšie investície, možno aj prekračujúce hranice Slovenska.

 

FAKTY

  • Strachan Ski Centrum poskytuje tri vleky s celkovou dĺžkou 950 metrov a denne upravované a umelo zasnežované svahy. Sú tu atrakcie pre deti, detský vlek, lyžiarska škola pre malých aj veľkých, ski bufet a požičovňa.
  • Hotel Bachledka****Strachan disponuje 24 izbami, vrátane apartmánov s celkovou kapacitou 76 lôžok, reštauráciou, wellness centrom, konferenčnou miestnosťou pre cca 50 osôb.
  • Wellness Penzion***Strachan disponuje 17 izbami a dvomi apartmánmi, štýlovou reštauráciou, wellness centrom, detskou hernou, minigolfom, minifarmou a vonkajším detským ihriskom.