Grandhotel Praha_Váza od rodiny Suchých

Magdaléna Hančová z Grandhotela Praha: Začala brigádou a zostala na celý život

Recepciu Grandhotela Praha v Tatranskej Lomnici zdobí nezvyčajná váza. Ku stému výročiu ju hotelu darovala rodina Suchých zo Zlína. Do hotela jazdia pravidelne od roku 1949. Najskôr rodičia, neskôr syn s rodinou a teraz vnuci. Zamestnankyňa Magdaléna Hančová pozná viac klientov, ktorí sa tak, ako rodina Suchých, po rokoch stále vracajú. Veď s hotelom sa spája veľká časť jej života.

Magdaléna Hančová začala v Grandhotel Praha pracovať ako mladá študentka. Dnes má v jeho službách za sebou 40 verných rokov.

Videla, ako sa menili niektoré tradície a vie oceniť, čo krásne a dobré z nich v sebe majú súčasné Tatry a aké možnosti skrývajú.

Do Tatranskej Lomnice prišla ako brigádnička na sezónu a pracovala vo výletnej reštaurácii pri lanovke. O rok sa vrátila znova, na ďalší rok opäť. A to už v Tatrách ostala nielen pracovať, ale aj žiť.

Dnešní podnikatelia by takýchto ľudí potrebovali. Najmä tí najšikovnejší mladí zamestnanci nezostávajú tak dlho a odchádzajú do zahraničia. Doma pracujú vtedy, keď nie je sezóna napríklad pri mori.

„Nezazlievam im to, možno by som to aj ja tak spravila, keby som mala takéto možnosti,“ vraví pani Magda. Je už potom vecou jednotlivých prevádzok, ako sa s týmto vysporiadajú a či dokážu vyškoliť a udržať si ľudí tak, aby neodchádzali.

Od kávy na recepciu

Kým sa dostala Magdaléna na vysnívanú hotelovú recepciu Grandhotela Praha, stala sa kávovou kuchárkou. Už len názov takejto pozície vyvoláva nostalgiu, pretože dnes ju zrejme v hoteloch nenájdete.

Kávová kuchárka v kuchyni striedala kuchárku, ktorá pripravovala raňajky. Pracovala vždy od druhej popoludní do jedenástej večer. Jej úlohou bolo pripraviť čaj, kávu a iné drobné jedlá pre hostí, vydávala zákusky od cukrárky i zmrzlinu.

Hotel bol vtedy práve po rekonštrukcii (rozsiahla rekonštrukcia sa skončila v roku 1975). Patril, a túto tradíciu si zachoval,  k hotelom s vysokou úrovňou služieb. V reštaurácii bol zavedený francúzsky spôsob obsluhy – v jednej zmene bolo aspoň desať čašníkov, každý mal svoju úlohu.  Opäť nostalgia? Určite. Kto by to nechcel vyskúšať.

Každého hosťa obsluhovali všetci čašníci – jeden ich privítal a usadil, ďalší priniesol jedálny lístok, ďalší prišiel objednať nápoje, iný objednával jedlo, iný ho doniesol ku stolu a podobne. Všetci hovorili cudzími jazykmi, najčastejšie maďarsky a nemecky. Hlavný čašník na všetko dozeral, chodil medzi hostí a prihováral sa im, u stálych hostí poznal ich obľúbené jedlá. Vedúci reštaurácie a vrchný čašník obsluhovali vo fraku, ostatní čašníci mali smoking s motýlikom. „Dievčatá mali v súlade s farebnosťou zariadenia hotela zlatožlté šaty s bielou zásterkou a čelenky. Hovorilo sa o nich, že sú ´ako z cukru´“, spomína pani Magdaléna.

Favorit v destinácii

Po privatizácii sa stolovanie zmenilo. Francúzsky spôsob obsluhy vystriedalo modernejšie a praktickejšie servírovanie. Uvádzač do reštaurácie Grandhotela Praha, ktorý ešte dnes pripomína „staré časy“, zostal.

Zmenila sa zostava hostí i spôsob ich získavania. Zatiaľ čo kedysi kapacity napĺňali najmä organizované skupiny z cestovných kancelárií a vládne delegácie, dnes sa hotelu darí získavať si hostí samostatne, prípadne v spolupráci s agentúrami a cestovkami, ktoré si sám vyberie.

Prevládajú Slováci a Česi, no hotel stále vyhľadávajú hostia zo západnej Európy. Na známom portáli Booking.com je považovaný za jedného z favoritov v destinácii. Dôvodom je práve historický kontext a štýlovosť, vynikajúca lokalita a kvalitné služby.

Budúcnosť je v synergii

Čo by pani Magda preniesla z histórie do súčasnosti? Napríklad bohatý nočný život, keď bol kedysi plný nočný bar v každom lepšom hoteli. Ten v Grandhoteli Praha mal kapacitu 130 miest, hral v ňom orchester a tancovalo sa.

Tatry majú podľa nej vzácny dar. Okrem krásy majú možnosť rozvíjať tradície tak, aby sa do nich hostia vždy radi vrátili. Cesta vedie cez spoluprácu, vzájomnú komunikáciu a rozvoj služieb.

„Budúcnosť je v synergii, veď malí podnikatelia môžu pôsobnosť tých veľkých doplniť obchodmi, predajom špecifického tovaru, domácich produktov, výrobou suvenírov, ponukou ubytovania v rôznych cenových kategóriách,“ hovorí. Možností je veľa.

Fakty

  • Magdaléna Hančová pochádza z obce Torysa (okres Sabinov). V Grandhoteli Praha vystriedala viaceré pozície, dnes je referentkou administratívy.
  • Najradšej spomína na 33 rokov práce recepčnej. Váži si, ak sa niektorí stáli hostia s ňou prídu osobne privítať, keď prídu do hotela. A tiež to, keď sa ďalší klienti po prestávke do hotela opäť vracajú.
  • V súčasnosti sa popri práci venuje mapovaniu histórie hotela.