Arosa-Lenzerheide_Urdenbahn

Peter Engler z Lenzerheide: Prepojenie stredísk prinieslo viac pobytových hostí

Do diskusie na odbornom fóre Ekologická doprava = Lepšia budúcnosť Tatier prispel aj Peter Engler, ktorý je od roku 2015 prezidentom Lenzerheide Bergbahnen vo švajčiarskom stredisku Lenzerheide. V cestovnom ruchu pôsobí 29 rokov a ako zástupca prezidenta spoločnosti, prevádzkujúcej lanové dráhy, koordinoval projekt lanovkového prepojenia lyžiarskych a turistických stredísk Arosa a Lenzerheide. Vo svojej prednáške sa venoval tomu, ako vôbec vznikla táto idea a aká náročná diskusia predchádzala jej realizácii. Po štyroch rokoch od prepojenia však už vidieť aj konkrétne výsledky.

V kantóne Graubünden vo východnom Švajčiarsku ležia blízko seba dve strediská. Arosa je malá vysokohorská obec na konci dlhého údolia, ktoré sa vinie od hlavného mesta Chur. Výrazne väčšie stredisko Lenzerheide s priamym prepojením na prístupové trasy leží o dve údolia ďalej. Idea prepojenia oboch stredísk preto logicky vyvstala už v 70. rokoch minulého storočia.

V januári 2014 nastal pre obe strediská slávnostný okamih. Kyvadlová lanovka Urdenbahn s dĺžkou 1,7 kilometra spojila obe strediská: nová oblasť Arosa-Lenzerheide s 225 kilometrami zjazdoviek sa tým zaradila medzi TOP 5 najsilnejších švajčiarskych stredísk.

Cesta od prvotnej idey až po realizáciu bola náročná. Referendum v roku 2008 skončilo odmietnutím zmeny zonácie údolia Urdenfürggli. Hľadalo sa preto také technické riešenie, ktoré eliminuje vplyv na životné prostredie. Spustila sa diskusia s obyvateľmi aj ochranárskymi organizáciami a výsledkom bolo väčšinové „áno“ pre lanovkové prepojenie. Vďaka modernému riešeniu bez jedinej podpery si údolie Urdental zachovalo svoj nedotknutý charakter.

V obci Churwalden, ktorou prechádzajú všetci hostia smerujúci do horského strediska Lenzerheide, vyrástla v nadväznosti na spojenie oboch stredísk ďalšia prepojovacia lanovka – Panoramabahn Heidbüel. Jej cieľom bolo vytvoriť novú nástupnú bránu na začiatku údolia a motivovať ľudí, aby prišli do oblasti verejnou dopravou alebo nechali auto na parkovisko na začiatku doliny a pohybovali sa po celom údolí Churwalden-Lenzerheide ekologickou dopravou. Dosiahnutý efekt je jednoznačný: parkovací systém v prepojení s lanovkami, železnicou a autobusmi priniesol redukciu automobilovej dopravy.

Aj napriek náročnému skĺbeniu pôvodne odlišných predstáv troch obcí (Churwalden, Vaz/Obervaz, Arosa) prinieslo lanovkové prepojenie jednoznačné výsledky: o 10 % viac hostí v oboch strediskách, ako aj zredukovanú individuálnu dopravu.